Algemene Beschouwingen 2021

Algemene Beschouwingen - 24 juni 2021

 

Het vertrouwen in de volksvertegenwoordigers en bestuurders is, mede door de ontwikkelingen in Den Haag, tot een dieptepunt gekomen. De ontwikkelingen in ons eigen Aalsmeer en Kudelstaart, doen daar ook geen goed aan. Kijk naar de renovatie van de atletiekbaan en de daaraan verbonden uitbreiding van de tennisbanen, maar ook de realisatie van Waterfront en de perikelen rond Fort Kudelstaart. Eigenlijk zouden de inwoners van onze gemeente heel blij moeten zijn met deze genomen besluiten. Maar waarom zijn er dan grote groeperingen die dat niet zijn, sterker, die zich afkeren van de plaatselijke politiek?

 

De positie van de gemeenteraad is wettelijk dan wel goed geregeld, maar in de praktijk mankeert er nog wel eens wat aan. Is het wel de raad die de kaders voor het beleid bepaald, of is dat het college? Krijgen de raadsleden alle informatie om een goede afweging te maken? Is er door coalitievorming wel voldoende ruimte om als gemeenteraad duidelijk taakafbakening op te stellen? Heeft het college niet te veel bevoegdheden?

 

Wij constateren dat collegeleden, maar ook collega raadsleden, het soms lastig vinden dat wij onze volksvertegenwoordigende taak uitvoeren. Gelijktijdig constateren wij ook dat fracties soms functioneren als een verlengstuk van de wethouders. Is dit wat de wetgever heeft bedoeld met dualisme?

 

De gemeenteraad zal zich weer op de inhoud moeten richten en niet op de processen. Analoog aan de uitspraak van een groot PvdA man; “in gelul kun je niet wonen “ , nou, wij hebben een goed bericht, in processen ook niet.

Dat onze fractie zich in de raadsstukken verdiept en het college controleert komt omdat we daar door de inwoners voor zijn gekozen, immers, “Het controleren van het college is een wettelijke taak van de gemeenteraad. “

 

Absoluut Aalsmeer is bij uitstek de partij om de nieuwe bestuurscultuur vorm te geven. We blijven streven naar een optimaal werkend duaal gemeentebestuur. Wordt het niet tijd om het duale stelsel, dat in 2002 is ingevoerd, de juiste vorm en inhoud te geven?

 

Allemaal vragen waar de toekomst antwoorden op zal geven.

 

Filosofe Annemarie Kok formuleerde dat als volgt; Het is de taak van de raadsleden om samen de verschillende belangen, opvattingen en adviezen af te wegen, de grondrechten voor ogen te houden, op actuele omstandigheden te reageren, kortom: voor tal van ingewikkelde kwesties oplossingen te verzinnen waarmee de inwoners kunnen leven.

 

Heeft onze fractie dan ook nog iets te melden over de voorliggende stukken, hoor ik u denken.

Jazeker, ook daar zijn we als fractie druk mee bezig geweest. Allereerst dank ik de collegeleden voor de antwoorden op de vele vragen die wij als fractie hebben gesteld. 

De meeste vragen zijn voldoende beantwoord, echter, nog niet alle cijfermateriaal is beschikbaar en dat maakt het toch wat anders dit jaar. Door het voorlopig vaststellen van de Jaarrekening 2020 is er vanuit onze fractie op dit moment geen opmerking, misschien later wanneer de definitieve cijfers bekend zijn geworden. 

 

Dan de 1e bestuursrapportage 2021. 

Ook hier zien we nog een aantal zaken die de aandacht verdienen; de financiële effecten van het ‘Onderhoud openbare ruimte en gebouwen’ en de ‘Prioritering en effecten projecten en grexen’ zijn nog niet voorzien van een financieel component. Dat geldt ook voor de onderdelen ‘Gefaseerde besparing gemeentelijke organisatie’ en ‘Nieuwe gemeentelijke belastingen en heffingen’. Ook daar nog geen financiële gevolgen die opgenomen zijn. Voorzichtigheid is dus geboden!

Op pagina 38 wordt onder ‘Investeringen’ melding gemaakt van een extra kostenpost voor onderhoud aan het Fort Kudelstaart. Vanwege de afspraak die is gemaakt kan ik mij niet met dit onderdeel bezighouden. Fractiegenoot Keessen zal daar nader op ingaan in de 2e termijn. 

 

Dan de Kadernota 2022.

Het raadsvoorstel stelt voor om de Kadernota 2022 vast te stellen. Onze fractie kan hiermee akkoord gaan, mede omdat het tweede gedeelte van het besluit de mogelijkheid biedt om in een later stadium, samen met het college de financiële kaders voor de programma begroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025 vast te stellen.

Dit biedt voor onze fractie de mogelijkheden om op enkele zaken terug te komen. Met name de Reclame belasting, de hondenbelasting, de verkeerssituatie in Kudelstaart en de situatie rondom de arbeidsmigrantenhuisvesting hebben onze onverdeelde aandacht.

 

Ook is onze fractie nog steeds in afwachting van een behandeling van de financiële verantwoording ten opzichte van de ESA. Daar is vorig jaar een toezegging over gedaan, tot nu toe zien we alleen maar een verhoging van het budget voor de ESA. Ook maakt onze fractie zich zorgen over de ontwikkelingen rondom de ontvlechting van de AA samenwerking, en daar wordt niet Absoluut Aalsmeer mee bedoeld. 

 

Geen moties of amendementen vanuit onze fractie deze keer, maar wel een positieve insteek van de oppositiepartij.

 

Als laatste, een woord van dank aan de ondersteuners van onze fractie; Danielle Prent, Werner Koster en Dirk Biesheuvel, maar ook aan fractie assistent Christa Vogelaar, die waar mogelijk mijn steun en toeverlaat Peter zo goed mogelijk vervangt. Ook mijn fractiegenoten Greta Holtrop, Chantal van Hilst en Judith Keessen wil ik via deze weg dankzeggen. Ik realiseer me dat ik soms wel eens het onmogelijke van ze vraag.

 

Dick Kuin

Fractie Absoluut Aalsmeer

 


Vervolgens nam Judith Keessen het stokje over.


Beheer overige gebouwen en gronden (programma 5) – pagina 38 BuRap - Fort Kudelstaart


Volgens onze en door medewerkers van de gemeente verstrekte gegevens is -in tegenstelling tot wat in de BuRap wordt vermeld- de consoliderende renovatie van Fort Kudelstaart niet afgerond. De verwachting dat de subsidie hiervoor lager zal uitvallen zou betekenen dat er minder restauratiewerkzaamheden zijn of worden uitgevoerd dan eerder is aangegeven, maar het is ons niet duidelijk wat nu minder wordt. Wat wel duidelijk is dat bij een verlaging van de subsidie ook het aandeel van de gemeente lager wordt, dit is vooralsnog niet terug vinden in de stukken, maar wij kunnen dit waarschijnlijk tegemoet zien bij de subsidiecontrole eind volgende maand (juli 2021).


Ondanks dat de erfpachtovereenkomst nog niet kan worden vastgesteld liggen er wel een samenwerkings- en bruikleenovereenkomst van respectievelijk 13 en 28 maart 2018 tussen de Gemeente en de ingebruiknemer van Fort Kudelstaart. In de bruikleen overeenkomst staat dat ‘alle kosten gemaakt aan/voor de locatie tijdens de duur van deze overeenkomst voor rekening zijn van ingebruiknemer. De kosten hiervoor worden betaald vanuit de exploitatie van de jachthaven en komen daardoor niet ten laste van de Gemeente.’ Dit maakt de in de tekst genoemde kosten vannoodzakelijk onderhoud voor de gemeente discutabel. Het staat immers zwart op wit voor wie deze kosten zijn.


In tegenstelling tot eerdere beantwoording mbt eventuele risico’s aangaande de tender blijkt, zo lezen wij nu, dat niet alle risico’s zijn afgedekt en er sprake is van ‘bepaalde financiële verantwoordelijkheden’. Welke dit zijn is voor ons volslagen onduidelijk maar wij zijn hier zeer benieuwd naar.


Absoluut Aalsmeer zal hier in een later stadium op terugkomen.


Judith Keessen

Fractie Absoluut Aalsmeer

Share by: