Programmabegroting 2023

Algemene beschouwingen 3 november 2022

 “Alles draait om mensen.”

 

Het is de rode draad in al het gemeentelijk handelen. Óók voor de uitwerking van de beleidsambities van het college, die bij ons voorliggen als Collegeagenda 2022-2026, is deze ‘opdracht’ van de gemeenteraad als leidraad gebruikt. Het is ook de kernwaarde van Absoluut Aalsmeer; we doen dit voor de inwoners, voor nu en voor in de toekomst.

 

“Het streven naar een vergroening van de openbare ruimte biedt meer leefkwaliteit, ondersteunt de natuur en leidt tot meer tevredenheid bij inwoners, bezoekers en ondernemers.”

Deze passage uit de collegeagenda is, net als mijn openingszin de meetlat waar wij als fractie alle voorstellen naast leggen, met daarbij de vraag ‘wat levert het onze inwoners op?’.

 

De begroting ziet er voor dit jaar goed uit. Op termijn echter baren de landelijke ontwikkelingen ons zorgen. Hoe zit het met de betaalbaarheid van de jeugdzorg?

Vanuit Den Haag hangt de dreiging boven het hoofd van alle gemeenten om op uitgaven te bezuinigen vanaf 2026. De problematiek, zoals bij de WMO, waarmee gemeentes en dus ook onze gemeente worden opgezadeld, is niet te overzien. Taken worden overgeheveld en wij moeten maar zien hoe we dit met elkaar rooien.

 

Al met al ligt er veel op het bordje van het college de komende jaren. Absoluut Aalsmeer ziet het als uitdagingen die we samen aan gaan. We hebben afspraken gemaakt over de communicatie en transparantie. Over de menselijke maat, participatie en het luisteren naar inwoners. Over leefbaarheid en het belang van onze inwoners.

 

Met dit betoog richten wij ons voornamelijk op de eerste begrotingswijziging en de plannen van het college.

 

Wonen

De woonopgave is een van de lastigste opgaven die voor ons ligt. De grote hoeveelheid woningzoekenden, de beperkte ruimte en woonwensen sluiten wat Absoluut Aalsmeer betreft niet op elkaar aan. De vraag naar sociale woningen is groot, evenals naar appartementen voor onze oudere inwoners. Het is lastig uit te leggen waarom het grootste deel van de woningen onbetaalbaar is voor deze doelgroepen of het feit dat veel woningen naar niet-inwoners gaan. Wij kijken uit naar de herziende woonagenda en plannen van het college, vooruitlopend op de landelijke wetgeving over de verdeling van woningen.

 

Mobiliteit

Het is veel inwoners al eens overkomen; vaststaan rond de Waterwolftunnel omdat deze is afgesloten. Op die momenten zoekt het vrachtverkeer een uitweg en zien we nog meer zwaar verkeer door de bebouwde kom rijden. Met het groeiend aantal bedrijven binnen de gemeentegrenzen neemt het verkeer naar en van die bedrijven alleen maar toe. De druk op de wegen vergroot, de verkeersveiligheid is in het geding en ongelukken liggen op de loer. Mijn kinderen zijn geboren en getogen in Kudelstaart, en ik was altijd blij dat zij via de door de wijken aangelegde fietspaden veilig naar school konden fietsen. Wij wensen dit alle schoolgaande kinderen toe. De infrastructuur in Aalsmeer is beperkt en Absoluut Aalsmeer benadrukt dan ook het belang van een goede en veilige verkeersafwikkeling, met een toekomstgericht beleid, voor alle mobiliteitsvormen.

 

Economie, recreatie en toerisme

In de beantwoording op onze vraag over het tekort aan bedrijfsterreinen is te lezen dat dit tekort in de MRA tot 2040 varieert van 350 ha tot 1.000 ha. De grootste tekorten worden voorzien voor regio Amstelland Meerlanden.

Waarom dit is, wordt in de beantwoording niet aangegeven. Onzes inziens komt dit voort uit het beleid van de gemeente Amsterdam om rondom de Zuidas alleen hoogwaardige kantoren te huisvesten. Dit beleid leidt ertoe dat bedrijven die daar nu gevestigd zijn hun heil (moeten) zoeken in de randgemeentes van de MRA. De zorg die wij hebben is dat juist hierom de verdozing binnen onze gemeente de komende jaren zal toenemen met alle gevolgen van dien voor de mobiliteit en met name de leefkwaliteit voor inwoners. Zoals onze voormalige fractievoorzitter al zei; ‘laten wij ervoor waken niet het afvoerputje te worden van Amsterdam.’ Inmiddels huisvest Aalsmeer al 4000 bedrijven. De vraag is dan ook: Kúnnen en wíllen we nog meer bedrijven huisvesten? De hoeveelheid wegen blijft immers hetzelfde.

Dit geldt ook voor recreatie en toerisme. Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Wijze woorden van mijn grootvader die ik hier graag aanhaal.

 

Ruimtelijke ordening

“We maken een toekomstplan voor de hele gemeente. Daartoe stellen we, met de Omgevingswet op komst (of niet), een Omgevingsvisie voor Aalsmeer en Kudelstaart op. Dit gebeurt de komende twee jaar met een uitgebreid participatietraject.”

Deze tekst uit de Collegeagenda spreekt ons zeer aan. Want het ontbreekt de gemeente wel aan een toekomstbeeld. Wat willen wij achterlaten voor onze kinderen maar voornamelijk nog; hoé willen wij Aalsmeer/Kudelstaart achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen?  

Een visie voor de lange termijn, bijvoorbeeld 2050, met verbetering van de leefomgeving, met daadwerkelijke vergroening, een visie die de verdozing tegenhoudt, om te komen tot een gemeente waarin het voor iedere inwoner goed toeven is. Door tussen de linten veelvuldig bedrijfsbebouwing toe te staan wordt het dorpse karakter onomkeerbaar aangetast en de verdeling van het dorp alleen maar groter.

 

Openbare Orde en Veiligheid, evenementen en dienstverlening

Absoluut Aalsmeer ziet graag inzet van handhaving ook op andere momenten dan aangehaald in de Collegeagenda. Klachten over het gebrek aan handhaving bereiken ons wekelijks. Een lastige opgave, maar het gevoel van veiligheid en orde bij onze inwoners is ook belangrijk buiten evenementen om. Hiermee bedoelen wij niet het uitdelen van parkeerbonnen op het Praamplein maar het actief controleren van foutparkeerders op stoepen en plekken waar andere verkeersdeelnemers (met name voetgangers en fietsers) belemmerd worden, zoals op de Uiterweg en Oosteinderweg tussen de Kerk- en Bosrandweg – ondanks de renovatie. Maar ook op het water, waar overlast steeds vaker voorkomt.

 

Schiphol

De ontwikkelingen rondom Schiphol liggen niet stil. De rechtszaak van de RBV. Maar ook de vervuilde gronden, de trucjes van de minister en de zogenaamde maatregelen met waterbedeffect houden de gemoederen bezig. Er gaan echter ook stemmen op dat de Aalsmeerbaan wellicht voorgoed gesloten zal worden. Onze hoop is gericht op een krimp naar 350.000 vluchten, of minder. Met de sluiting van de Aalsmeerbaan kan het positieve gevolg voor Aalsmeer en Kudelstaart zijn dat woningbouw in gebieden word toegestaan waar het eerst niet mogelijk was. Juist hierom moeten wij voorzichtig om gaan met de verdozing van Aalsmeer; gebieden die we nu vol zetten met blokkendozen zullen dan niet meer beschikbaar zijn voor woningbouw. En daar krijgen we zeker spijt van.

 

Maatschappelijk vastgoed en Duurzaamheid

De duurzaamheidsopgave is voor onze gemeente een grote. Zaak is niet alleen particulieren maar ook ondernemers mee te nemen in de verduurzaming; liever daken vol zonnepanelen dan zonnepanelen op het spaarzame groen dat onze gemeente rijk is.

 

Resumerend is Absoluut Aalsmeer zeer benieuwd naar het College Uitvoeringsprogramma. We hebben al een aantal zaken langs zien komen, plannen worden ontvouwen en initiatieven zijn genomen. Wij wachten dus af welke voorstellen het college ons gaat voorleggen, maar beloven u op voorhand dat wij het raadsprogramma, onze kernpunten en met name de menselijke maat als maatstaf hebben en houden bij het nemen van een besluit. Een besluit dat uitgaat van het resultaat en consequenties voor onze inwoners.



Share by: